4 beslissingsmodellen die je in je bedrijf kunt toepassen
Je werk vereist dat je elke dag tientallen belangrijke beslissingen neemt. Bij sommige van deze beslissingen ben je mogelijk alleen betrokken, maar voor andere is de input van extra leden van je team vereist.
Wat de situatie ook is, het juiste besluitvormingsmodel kan je team helpen een situatie beter te begrijpen en te analyseren, zodat je de beste keuze kunt maken over hoe het aan te pakken of op te lossen.
Beslissingsmodellen zijn processen die bedoeld zijn om een probleem waarmee je wordt geconfronteerd op te lossen en je team te helpen mogelijke oplossingen te identificeren en naar het meest effectieve resultaat te leiden.
Als je team bijvoorbeeld probeert te bepalen welke projectmanagementmethode het beste zou werken voor de volgende opdracht, kun je een besluitvormingsmodel gebruiken om potentiële technieken te evalueren en de beste te kiezen.
Net zoals er veel manieren zijn om een uitdaging aan te pakken, zijn er ook veel soorten besluitvormingsmodellen. In dit artikel gaan we dieper in op vier soorten besluitvormingsmodellen die je kunt toepassen op zakelijke beslissingen om keuzes te maken die tot betere resultaten leiden.
1. Het rationele model
Wanneer er veel op het spel staat bij de uitkomst van een beslissing, kan het rationele model een effectieve manier zijn om uw opties af te wegen.
Dit model maakt gebruik van een reeks stappen die gericht zijn op gegevens, logica en analyse (in plaats van op persoonlijke mening of intuïtie). Deze stappen zijn bedoeld om te helpen de uitdaging te begrijpen, de factoren te definiëren die van invloed zijn op je beslissing en oplossingen te vergelijken om de juiste te vinden.
Als je bijvoorbeeld moet bezuinigen op de uitgaven van de afdeling om aan een nieuw budget te voldoen, is het rationele model te gebruiken om te bepalen op welke gebieden het verstandigst is om terug te bezuinigen, of het nu gaat om het technologiebudget, teamuitjes of het maken van afspraken. personeelsreducties.
Stappen voor het volgen van het rationele model zijn onder meer:
- Definieer het probleem en het gewenste resultaat. Welke uitdaging probeer je op te lossen? Welk resultaat wil je bereiken met het nemen van een beslissing?
- Identificeer de factoren die een rol spelen bij jouw beslissing. Bepaal met welke specifieke details je rekening moet houden. Zijn er bijvoorbeeld budgetgebieden waar je op kunt bezuinigen die weinig impact hebben op het team, of moet je cruciale bezuinigingen doorvoeren die een aanzienlijke impact kunnen hebben op het moreel, waarop je je moet voorbereiden?
- Maak een lijst van de mogelijke oplossingen. Gebruik de informatie uit de eerste twee stappen om mogelijke oplossingen voor het probleem te identificeren en schakel relevante teamleden in om te helpen de lijst te beperken tot de meest haalbare opties.
- Beoordeel de potentiële impact van elke beslissing. Onderzoek potentiële oplossingen door na te denken over de impact en/of gevolgen die deze kunnen hebben, of het nu gaat om een individuele werknemer, een team of het bedrijf als geheel. Jouw ideale oplossing moet een minimale negatieve impact hebben en toch het gewenste resultaat bereiken.
- Neem je beslissing en voer deze uit. Bepaal aan de hand van de resultaten van je analyse welke optie volgens jou de juiste is. Mogelijk moet je de belangrijkste belanghebbenden en/of leidinggevenden ter goedkeuring vragen, maar zodra iedereen heeft getekend, implementeer je je besluit en houd je de resultaten in de gaten.
Het rationele model is niet een van de snelste besluitvormingsmodellen die er zijn, dus zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt om mee te werken voordat je ervoor kiest dit model te gebruiken.
2. Het intuïtieve model
In plaats van te vertrouwen op een diepgaande analyse, gebruikt het intuïtieve model patroonherkenning om de optie te identificeren die de beste resultaten zal opleveren. Het maakt gebruik van ervaringen uit het verleden met vergelijkbare doelen of uitdagingen om je naar de juiste keuze te begeleiden.
Als je bijvoorbeeld een taak met een korte deadline aan een medewerker moet toewijzen, kun jij op basis van uw beslissing bepalen welke medewerker in het verleden het beste heeft gepresteerd bij vergelijkbare opdrachten.
Het intuïtieve model ondersteunt je intuïtieve beslissingen door te helpen begrijpen waarom je voor een specifieke oplossing hebt gekozen en wat je kunt verwachten van jouw beslissing op basis van vergelijkbare scenario’s.
In een onderzoek van Lumen zei 89% van de managers dat ze soms intuïtie hadden gebruikt om beslissingen te nemen, terwijl 59% zei dat ze vaak op intuïtie vertrouwden.
Stappen voor het volgen van het intuïtieve model zijn onder meer:
- Definieer het probleem. Bepaal welke uitdaging je moet overwinnen en/of welk probleem je moet oplossen bij je definitieve beslissing.
- Identificeer vergelijkbare situaties uit het verleden. Neem even de tijd om na te denken over soortgelijke ervaringen die je eerder bent tegengekomen, en welke keuzes of beslissingen je hebt genomen (of welke factoren je hebt gebruikt om deze te maken) om de problemen op te lossen.
- Herken mogelijke vooroordelen. Besluitvorming kan onderhevig zijn aan bepaalde vooroordelen , zoals autoriteit, bevestiging en framing. Om ervoor te zorgen dat jouw beslissing vrij is van bepaalde neigingen of neigingen, vraag je feedback aan anderen die je vertrouwt, en neem even de tijd om na te denken over beslissingen uit het verleden en hoe deze zijn uitgepakt voordat je verder gaat.
- Kies de beste oplossing. Op basis van de informatie die je hebt verzameld, kun je de beslissing nemen die het meest waarschijnlijk tot het gewenste resultaat zal leiden.
- Voer je besluit uit. Als je beslissing snel moest worden genomen en/of je jouw team er niet bij kon betrekken, laat hen dan weten wat je hebt besloten (en waarom) voordat je de wijzigingen doorvoert.
In tegenstelling tot het rationele model kan dit proces snel worden voltooid, waardoor het een goede keuze is om te gebruiken als je snel een beslissing moet nemen.
3. Het op herkenning gerichte model
Het door erkenning toegekende model werkt op dezelfde manier als het intuïtieve model. In plaats van alleen maar te kiezen voor de oplossing die het beste aanvoelt, voegt deze techniek een extra stap toe.
Zodra je een oplossing hebt gevonden op basis van je ervaringen uit het verleden, voer je een mentale simulatie van deze beslissing uit.
Hoe meer ervaring je hebt met de specifieke uitdaging waarmee je wordt geconfronteerd, hoe gemakkelijker het is om dit model te gebruiken.
Deze ervaring uit het verleden helpt niet alleen de belangrijkste onderdelen van het probleem te identificeren, maar kan ook ertoe aanzetten op zoek te gaan naar opties waarmee de kans groter is dat je het probleem oplost .
Je kunt dit model bijvoorbeeld gebruiken om te beslissen of je een project met een krappe deadline aan kunt. Door na te denken over de tijden waarop jouw team projecten met vergelijkbare tijdsdruk voltooide, kun je bepalen of je aan deze nieuwe eisen kunt voldoen.
Vervolgens kun je een simulatie uitvoeren van hoe je verwacht dat het project zal verlopen om eventuele uitdagingen of obstakels te identificeren voordat deze zich voordoen. Dit kan helpen het proces soepeler te laten verlopen en helpt in staat stellen je deadline te halen.
Stappen voor het volgen van het door erkenning toegekende model zijn onder meer:
- Definieer het probleem. Zoals altijd moet je weten wat je moet bereiken of oplossen voordat je de juiste oplossing kunt bepalen.
- Identificeer vergelijkbare situaties. Denk na over eerdere situaties die relevant zijn voor de huidige uitdaging. Hoe zijn ze afgelopen? Tegen welke onverwachte problemen ben je aangelopen?
Als je tijd hebt, kun je ook informatie uit eerdere scenario’s en de gegevens achter de uitkomsten bekijken. - Breng meerdere oplossingen in kaart. Op basis van hoe deze situaties uit het verleden zich hebben ontwikkeld, kun je een aantal mogelijke oplossingsopties bedenken.
- Voer voor elke oplossing een mentale simulatie uit. Identificeer voor elke optie de potentiële resultaten, impact en complicaties/uitdagingen die zich waarschijnlijk zullen voordoen, elimineer eventuele oplossingen die niet werken of breng de nodige aanpassingen aan.
- Bepaal jouw oplossing en voer deze uit. Tijd om te zien hoe jouw oplossing in de praktijk werkt! Als het niet lukt om je team bij het proces te betrekken, leg dan je beslissing aan hen uit en waarom je die beslissing hebt genomen.
4. Het creatieve beslissingsmodel
Mogelijk beschik je niet over de praktijkervaring die nodig is voor de laatste twee modellen. Als dat het geval is, is het creatieve beslismodel wellicht een betere optie.
Met dit model creëer je geen oplossingen op basis van ervaringen uit het verleden. In plaats daarvan kom je met fantasierijke ideeën en nieuwe manieren om met een situatie om te gaan, of je besluit een oplossing te proberen waar je misschien al eerder aan hebt gedacht, maar die je nog niet hebt geprobeerd.
Als je bijvoorbeeld wilt dat uw team volgende maand nummer één is wat betreft verkoopopbrengsten, kun je je werknemers prikkels bieden om bepaalde doelstellingen te behalen, of met marketing samenwerken om met een exclusieve promotiedeal te komen.
Stappen voor het volgen van het creatieve beslissingsmodel zijn onder meer:
- Definieer het probleem. Omdat dit een onbekende uitdaging is, zorg ervoor dat je heel duidelijk weet welk resultaat je wilt bereiken. Maak een afspraak met het team om het probleem volledig te schetsen en overweeg om met meer ervaren collega’s te overleggen om een beter inzicht te krijgen in de uitdaging waarmee je wordt geconfronteerd.
- Houd rekening met alle factoren. Doe je onderzoek om elke mogelijke factor te begrijpen die van invloed kan zijn op deze uitdaging en elke mogelijke oplossing. Kijk of je vergelijkbare situaties kunt identificeren die je collega’s mogelijk zijn tegengekomen, welke beslissing er is genomen en wat het resultaat was.
- Identificeer een haalbare oplossing. Bepaal welke beslissing de beste is voor deze specifieke situatie.
- Voer je besluit uit. Zodra je oplossing van kracht is, controleer je de uitkomst om te meten hoe goed het idee heeft gepresteerd en om toekomstige beslissingen te onderbouwen.
Creëer betere besluitvormingsmodellen met MindManager
MindManager® kan een uiterst nuttig hulpmiddel zijn voor het creëren van besluitvormingsmodellen op de werkplek.
Het is een eenvoudig te gebruiken productiviteits- en samenwerkingsoplossing waarmee je elke stap van het besluitvormingsproces visueel in kaart kunt brengen, zodat je beter begrijpt met welke factoren rekening moet worden gehouden bij het maken van een keuze.
Je kunt op verschillende manieren beslismodellen maken in MindManager:
- Gebruik een mindmap om de factoren te identificeren waarmee je rekening moet houden bij het nemen van de beslissing en om te begrijpen hoe deze de gewenste uitkomst kunnen beïnvloeden. Soortgelijke sjablonen omvatten radiale kaarten, rechts uitgelijnde kaarten en conceptkaarten.
- Ontwikkel een ideeënkaart om mogelijke oplossingen bij te houden waarover je met uw team brainstormt. Soortgelijke sjablonen zijn onder meer ui-diagrammen, trechterdiagrammen en matrixdiagrammen.
- Maak een stroomdiagram om jouw oplossing te simuleren en visualiseer hoe deze in de praktijk zal werken. Soortgelijke sjablonen omvatten tijdlijnen en Kanban-borden.
Dankzij de gezamenlijke bewerkingsfunctie (CO-Editing) van MindManager kunnen meerdere mensen tegelijkertijd aan hetzelfde diagram werken, waardoor je alle opties gezamenlijk kunt evalueren om sneller beslissingen te nemen.
Door een visuele kaart van het besluitvormingsproces te maken, beschik je ook over een digitaal sjabloon dat je in de toekomst als model kunt gebruiken.
Creëer betere besluitvormingsmodellen met MindManager.