Hoe gebruik je Topic styles?
Dit werkt alleen in MindManager voor Windows.
Topic styles gebruiken of verwijderen.
Je hebt toegang tot topic styles door middel van de commando’s in de Style groep op de Home tab of de Format tab, of vanaf het Topic Styles scherm dat rechts verschijnt.
Om dat Topic Styles scherm te openen, klik op het pijltje rechts naast het woord style in de Style groep op de Home tab of de Format tab.
Gebruik een Topic style
kies één of meer topics
doe een van de volgende acties:
In het Topic Styles scherm klik de stijl die je wilt gebruiken aan.
Op de Home tab of de Format tab, klik de topic style pijl en dan de naam van de topic stijl.
Note: Je kunt een topic style niet gebruiken om het font en/of de vul kleuren die in de review mode zijn gemaakt of veranderd.
kies één of meer topics
doe een van de volgende acties:
In het Topic Styles scherm klik Clear topic style.
Op de Home tab of de Format tab, klik de topic style pijl en dan klik clear
Note: Als je een topic style niet langer wilt gebruiken kun je hem deleten/verwijderen.
Selecteer alle topics die dezelfde topic style hebben. Dat is handig als je ze allemaal een andere stijl wilt geven.
In het Topic Styles scherm klik de pijl rechts van de topic style
Klik “Select all topics that use this style”.
Waarvoor zou jij dit gebruiken?
Maak je mindmap visueel met custom images
Op het forum van Mindjet was een vraag over het gebruik van “post-it” blaadjes in een mindmap. Je kunt in MindManager gebruik maken van eigen afbeeldingen en deze als topic-vorm gebruiken.
Hiervoor ga je naar Format topic en kies je bij Shape and Color voor Custom Image. Kies de afbeelding die je als achtergrond voor het topic wilt gebruiken.
Op de tab Size and Margins kun je instellen hoe de tekst op de afbeelding moet komen.
Maak er een style template van en hergebruik dit.
Zie het voorbeeld op maps for that:
https://www.mapsforthat.com/map.php?m=2319
(NB. Download de mindmap om de images te zien – de viewer ondersteunt geen custom images)
Handig, nietwaar?
Social Task Management… Einde van de Projectmanager?
Stel je dit scenario eens voor: Het loopt tegen het eind van de wedstrijd en je staat een punt achter, naar wie kijk je dan? Geen probleem, natuurlijk zoek je naar je aanvoerder. Een goede teamcaptain is immers de hoeksteen waarop de coach het hele kampioenschap om heeft gebouwd. Het is interessant te zien dat aanvoerders vaak niet de allerbeste voetballers zijn, maar ze kunnen iedereen wel snel bij elkaar halen, het strijdplan bespreken en – héél belangrijk – het uitvoeren. Om te beginnen helpen ze relevante informatie overbrengen, uitvoeren en leiden hun team naar succes. Er is een grote overeenkomst tussen team-aanvoerders en projectmanagers. Maar, worden die met de komst van de nieuwe social task management tools, niet overbodig in de nabije toekomst?
Projecten zijn complex.
Als je er niet op let, kunnen ze snel uit de hand lopen. En dan is communicatie een van de belangrijkste aspecten om aan de bal te blijven. Teveel communicatie leidt alleen maar af, te weinig echter, leidt tot verwarring. Het regelen van de informatiestroom kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Soms lijkt het maar een bescheiden rol van een projectmanager zijn om de juiste informatie bij de juiste mensen te krijgen. Maar het maakt vaak het verschil tussen succes en een mislukking. Hieronder laten we kort zien hoe complex het kan worden.
“Als je net als wij de taken van een projectmanager vaak hebt ingevuld, dan weet je dat er werkelijk duizenden informele en formele boodschappen voor de belanghebbenden worden voorbereid. In feite is dit een heel complex netwerk dat wordt gevoed met communicatie.”
Hoe groter het aantal deelnemers in een project groeit, hoe complexer het project uiteraard wordt. Zoals hieronder wordt getoond, wordt dat heel snel, heel complex. Daar heb je een sterke projectmanager nodig.
Dit zou echter wel eens kunnen veranderen met de komst van social task management. Daarmee onstaat immers een nieuwe vorm van communicatie. In plaats van de project communicatie te beschouwen als een soort informatiepaden tussen individuele projectteamleden, kunnen deze met social task management direct met het project communiceren. Dit maakt het projectnieuws, of het nu gaat om een andere status, deadline of wat dan ook, onderdeel van het team en een tool waarmee alle andere leden kunnen overleggen. Het wordt daardoor een (peer-to-project) maar evenzo een meer traditionele (peer-to-peer) communicatie tussen teamleden. Dit houdt in dat in plaats van het onderhouden van een directe verbindingslijn met elk teamlid, het nu vaak voldoende is om met het project zèlf te communiceren.
Wat betekent dit voor de Project Manager?
Hoe mooi dit proces waarbij je het project als een teamlid beschouwt, ook is, er zal altijd peer-to-peer communicatie blijven als het gaat om zaken die niet in de projectcommunicatie zijn opgenomen. Deze gesprekken en overlegjes zijn vaak informeel en vaak niet gedocumenteerd. Daardoor kan de rest van het team op achterstand komen als het niet weet wat is besloten. En terwijl in een traditoneel team, de meeste van deze berichten worden verwerkt door iedereen afzonderlijk als onderdeel van de projectomgeving, en zichtbaar gemaakt in het gezamenlijke systeem. Als iedereen aan het project meldt wat de status van zijn/haar taken is, hoeft de projectmanager (of het PMO) hier niet meer naar te vragen. Als iedereen weet in welke volgorde de taken het best kunnen worden uitgevoerd, zonder dat teamgenoten op jouw werk hoeven te wachten, is dat goed voor het projectresultaat. Dat scheelt een heleboel communicatie. Toch willen we stellen dat hoewel de communicatie veel eenvoudiger is geworden, er nog steeds een aanvoerder nodig is om er zeker van te zijn dat het strijdplan ook wordt uitgevoerd. Hun rol mag veranderen, maar ze blijven nodig voor ieder succesvol team.
bron: conspire
Hoe gebruik je Dropbox om je kennis met MindManager te delen
Komt het wel eens voor dat je:
Informatie wilt delen met een beperkte groep mensen;
Het om minder dan 2GB aan bestanden gaat, maar het zou bij een grotere groep kunnen groeien;
Ze toegang moeten hebben online zowel als offline;
Idereen in de groep kan bestanden toevoegen, maar jij zorgt voor de indeling;
Nog maar een paar van de leden gebruikt MindManager;
Heb je al eens gedacht aan Dropbox samen met MindManager’s web export?
Zo doe je het:
Neem een Dropbox account, maak en deel 2 folders met de groep; bijv.
Web site
Nieuwe bestanden
Je zult de leden moeten uitnodigen enzo maar …. verbazingwekkend, hierdoor krijg je extra opslagruimte. De folders verschijnen in je My Documents folder in de My Dropbox folder.
Maak een map met links naar alle bestanden die je wilt delen.
Gebruik géén multiple hyperlinks, die worden niet ondersteund in de webexports.
Exporteer de map met de web export. Als alle tekst en uitleg in topic text staat, heb je alleen de Clickable Image export nodig, als je topic notes toevoegt, gebruik je de Static Outline of Dynamische Templates of Simple Outline of One Page.
Exporteer the map naar the Dropbox folder web site. Verander de naam van de Root export filename via Customise > Advanced settings naar iets dat je allemaal snapt. Er wordt een mini website gemaakt met een folder die LinkedDocuments heet, met daarin alle gekoppelde bestanden. Je originelen blijven waar ze waren, dat zijn default copieën.
Voor de meer uitgebreide web exports worden andere folders aangemaakt om de styles, images etc. te ondersteunen die je in de export gebruikt.
Geef de groep de link naar de index.html = root export file en de website komt te voorschijn.
Bijvoorbeeld: test-site
Ik heb de webexport opgeslagen in de Public Folder in Dropbox.
Vraag de groep om nieuwe bestanden toe te voegen in de Nieuwe bestanden folder.
Link die nieuwe files aan de map en re-export.
Note: Je kunt geen lokaal opgeslagen bestanden delen via the PDF Viewer en Flash export. Als je alleen maar hyperlinks naar web pages op je map hebt, dan zou je ze ook in Dropbox kunnen opslaan en de aangepaste versies bewaren.
Het spreekt voor zich dat er veel meer andere bestandsmanagement systemene zijn waaruit je kunt kiezen, maar deze zou wel eens goed genoeg voor jouw wensen kunnen zijn. Iets soortgelijks is mogelijk met Microsoft’s Skydrive en Google sites.
Probeer het uit…..
Zou je dit gebruiken?
bron: Andrew Wilcox van cabre.co.uk
Interessant: Oudere Mindjet Get Connected webinars
Een tijdje terug heeft Mindjet een serie webinars georganiseerd rond het thema Get Connected.
Met thema’s zoals project management, account planning, samenwerken achter je firewall, brainstormen, en business planning, liet Mindjet zien waarom haar software zoveel wordt toegepast in bedrijven en overheidsinstellingen. Daar zitten een aantal interessante pareltjes tussen die je wellicht hebt gemist.
Je kunt ze allemaal nog eens nakijken op:
http://getconnected.mindjet.com/
Ga naar schedule =>; kies het onderwerp dat je wilt zien en klik op =>; more info.
Daar vind je de filmpjes (allemaal tussen 20 en 30 minuten, dus goed te doen)
Een voorbeeld hoe je -inthecloud- van visie naar aktieplan gaat, vind je hier:
From Vision to Action from Mindjet on Vimeo.
Wij zijn benieuwd welke recording jullie de meeste nieuwe ideeën heeft gebracht.
Professionele icons voor het grijpen…
Associatief denken gaat natuurlijk het beste met zelfgetekende icons en images. Maar niet iedereen is even handig met potlood of viltstift. Die mensen breiden de standaard meegeleverde verzameling images en icons graag uit.
Matthew Lang tipt daarvoor op het MindJet-gebruikersforum een handige, gratis en desondanks uiterst professionele bron: het Smashing Magazine.
Dit e-zine voor grafisch vormgevers biedt professionals de kans om een selectie uit hun werk te exposeren. De enige voorwaarde is dat iedereen het getoonde mag downloaden en vrij van rechten gebruiken. Daardoor is er inmiddels een groot aantal icon- verzamelingen (maar ook ander grafisch werk) gratis beschikbaar. De icon-series worden meestal ook in png- format aangeboden, zodat ze als icon én als (groter) topic-image kunnen worden gebruikt.
De meeste icon- en imageverzamelingen gaan vergezeld van een beschrijving, inclusief de overwegingen die aan het ontwerp vooraf gingen.
Hoewel de indruk kan ontstaan dat het gebodene vooral voor Mac-omgevingen is, laten de icons zich ook uitstekend op pc’s installeren!
De vrij te downloaden image- en icon-verzamelingen zijn op Smashing Magazine het gemakkelijkst te vinden onder de menukeuze Freebies.
bron: Jaap Streefkerk
Hoe zou Steve Jobs het hebben aangepakt? – http://wp.me/p7LY0e-sn
Ik vond deze post op de blog van Chuck Frey en heb hem even voor jullie vertaald.
Carmine Gallo heeft een populair boek geschreven met als titel: The Innovation Secrets of Steve Jobs: Verbijsterend andere principes om succesvolle doorbraken te creeëren. Hierin laat hij de 7 manieren zien, waaruit blijkt hoe de bekende Apple CEO anders denkt – hoe je daar wat van kunt leren.
Chuck neemt de 7 belangrijkste principes uit het boek en voegtbzijn eigen gedachtes en observaties toe als subtopics. Het is niet mijn bedoeling om de hele inhoud van het boek weer te geven, maar het geeft je denkstof om zelf eens te overwegen wat en hoe je je werk en leven zou kunnen inrichten.
Jij hebt de kans om iets bijzonders te doen met je unieke talent, vaardigheden en speciale gave. Wat ga je er aan doen?
Hoe Leukemie hielp bij het onstaan van Mindjet MindManager – http://wp.me/p7LY0e-sf
Dit is het verhaal over Mike & Bettina Jetter en hoe de levensbedreigende leukemie van Mike heeft geleid tot de ontwikkeling van de revolutionaire mindmap software die door miljoenen mensen wordt gebruikt. Het verhaal beslaat ca. 16 jaar waarin tegelijkertijd kanker werd overwonnen en een succesvol bedrijf werd opgebouwd.
Mike Jetter begon zijn mindmap software te schrijven terwijl hij jaren terug in een ziekenhuis in Duitsland vocht tegen kanker. Nu woont hij in San Francisco, en het gaat goed met hem en z’n bedrijf. Simon London, Financial Times – 10/19/2005
Terwijl hij vocht tegen leukemie in een Duits ziekenhuis, probeerde Mike Jetter scherp te blijven op de manier die hij het beste kon: Software schrijven. San Francisco Chronicle – 05/02/2005
Een idee voor een nieuwe startup kun je overal krijgen: onder de douche, in de auto, zelfs in een droom. Mike Jetter kreeg zijn idee op de oncologieafdeling van een ziekenhuis. BusinessWeek Online – 04/12/2005
The Cancer Code is inspirerend voor iedereen die dit soort uitdagingen in hun leven tegenkomt… Een échte aanrader. inspiration to all people who faces similar challenges in the lives….I highly recommend this book to all Pegasus Book Club
Bedien MindManager met je stem
Met VoxEnable kun je MindManager aansturen met je stem. Meer dan 150 functies zijn in MindManager van spraakcommando’s voorzien. Je kunt een nieuwe map maken, topics toevoegen, bewerken, in- en uitzoomen, zonder de muis of het toetsenbord aan te raken.
Zie onderstaande video:
Of als de video niet zichtbaar is, bekijk deze op Youtube
De dame in het filmpje gebruikt een wat oudere MindManager versie, maar gezien de mogelijkheden zijn wij overtuigd dat het ook met de huidige versies goed werkt.
Voor welke gebruikersgroep en/of toepassing zou dit handig zijn?