Communicatie management – onderzoek
Nu het einde van weer een financieel jaar snel nadert, hebben we onderzoek gedaan naar hoe capabel en gemotiveerd Britse, Zweedse en Nederlandse werknemers zijn, als het erom gaat hun werkgever te helpen zakelijke doelstellingen te bereiken.
Daarnaast onderzochten we de focus van Britse CEO’s naar aanleiding van opmerkingen van het Centre for Economics and Business Research (Cebr) dat de economische groei vorig jaar in Europa niet aan de verwachtingen voldeed.
Kijkend naar Groot-Brittannië lijkt het erop dat veel bedrijven zichzelf een aantal moeilijke doelen hebben gesteld, waarbij operationele efficiëntie, consolidatie en groei in de opkomende markten als top drie prioriteiten naar voren komen.
Hier is een visuele samenvatting van de volledige lijst:
Het goede nieuws is dat uit ons onderzoek is gebleken dat de helft van de werknemers er écht om geeft om hun werkgever te helpen deze doelstellingen succesvol te verwezenlijken, hoewel de recessie hen mogelijk een gevoel van vermoeidheid heeft gegeven.
We ontdekten ook dat, hoewel ze hun rol in het succes van hun werkgevers serieus nemen, één op de vijf niet de motivatie heeft om hun werk volgens de hoogst mogelijke standaard te doen.
In feite zijn wij het meest ongemotiveerd als het om de onderzochte landen gaat: 5% van de Nederlanders en 11% van de Zweden dachten hetzelfde over goed werk leveren.
Het is duidelijk dat in een tijd waarin bedrijven meer proberen te doen met minder, ze de volledige steun van hun werknemers nodig hebben om te slagen. Maar zoals je zou verwachten, is dit makkelijker gezegd dan gedaan.
Ruimte voor verbetering
De werknemers die we hebben ondervraagd, hebben het gevoel dat ze niet over de middelen, het senior management, de efficiënte werkmethoden en de communicatie beschikken om hun potentieel te verwezenlijken. Ik geloof dat elk van deze kwesties een sleutelfactor is voor het succes van een organisatie vandaag de dag.
Hoewel het voor de hand liggend klinkt, is een werkman slechts zo goed als zijn gereedschap.
Dit betekent echter niet dat een gereedschapskist boordevol moet zitten met de nieuwste software of apparaten.
Het hebben van de juiste mechanismen om werknemers te helpen op alle niveaus te communiceren en taken efficiënt uit te voeren, kan een enorme impact hebben op de algehele productiviteit en output van een bedrijf.
Werknemers onderkennen duidelijk de noodzaak om slimmer te werken.
Zorgwekkend genoeg zei een derde van de respondenten dat ze wisten dat ze hun dagelijkse werkpraktijk moesten veranderen om succesvoller te zijn. Dus wat houdt hen tegen?
Welnu, een kwart zegt ‘er gewoon niet aan toe te zijn gekomen’ en dat blijft niet onopgemerkt.
Een derde van de ondervraagde managers geeft toe dat ze weten dat ze de manier waarop hun teams werken moeten verbeteren, maar dat ze moeite hebben om hen daartoe te motiveren.
In een tijd waarin efficiëntie van cruciaal belang is, moeten bedrijven kijken hoe ze dit kunnen veranderen.
Productiviteit en tijdmanagement zullen onder de loep blijven worden genomen en de kostbare minuten die worden besteed aan het zoeken naar informatie als gevolg van slechte communicatie of het bijwonen van slecht beheerde vergaderingen tellen allemaal op.
Het identificeren van efficiëntere benaderingen en het helpen van mensen om beter samen te werken is een belangrijk onderdeel van het helpen van bedrijven om te groeien en hun doelen te bereiken.
Werk geïnspireerd
We proberen altijd de manier waarop we werken te verbeteren en onszelf en onze collega’s geïnspireerd te houden: we willen dat ons werk uitdagend, lonend en leuk is.
Als leverancier van software en training voor het beter samenwerken van teams, willen we er nog meer voor zorgen dat we andere bedrijven helpen hetzelfde te doen, vooral wanneer veel bedrijven het moeilijk hebben.
In dit opzicht zal ik in mijn volgende berichten enkele praktische stappen geven over hoe we allemaal goed kunnen beginnen.