Samenwerken gaat online net zo goed – en misschien wel beter – als ‘gewoon’ samen op kantoor. Maar welke programma’s gebruikt u voor samenwerking? Programma’s die betrouwbaar en veilig zijn en als het even kan ook nog Nederlands. De Zaak maakte een selectie van de beste tools om online samen te werken, en brengt deze in een serie afleveringen. Deel 2 gaat over Online projectmanagement tools.
Projecten vragen om nauwe samenwerking en voor projectmanagement is dan ook een scala aan tools ontwikkeld. Die kunt u vaak ook online – in de cloud – gebruiken met als voordeel dat u het via een abonnement kunt betalen. De Zaak selecteerde voor u de beste online projectmanagement tools, waaronder Mindjet, waarbij veiligheid en betrouwbaarheid voorop stonden.
Mindjet
Begin 20e eeuw ontwikkelde Henry Gantt een grafiek om de voortgang van een project weer te geven. Sindsdien is er heel wat veranderd. Met computers brengt u de meest complexe projecten overzichtelijk in beeld. Zogenoemde mindmapping-software loopt daarbij voorop.
Met mindmapping kunt u complexe informatie of structuren overzichtelijk in beeld brengen. De software stelt u in staat om die informatie of structuur op elk gewenst moment aan te passen of uit te breiden met tekst of beeld.
Vooral het Britse Mindjet springen er uit. De visuele interface staat centraal, die naar een optimale integratie van beeld en tekst streven. Werktaken opsplitsen gaat daardoor vrijwel moeiteloos. U kunt alles online doen, op diverse platforms (Windows, Android en Apple) en apparaten (pc, smartphone en tablet).
U maakt een onderwerp of project aan, dat vervolgens centraal in beeld staat: uw eerste ‘map’. Met een klik daarop maakt u een deelonderwerp aan, dat grafisch met een icoon links of rechts van de hoofdmap wordt weergegeven. Zo’n icoon kunt u verslepen, van tekst en beeld voorzien en een eigen kleur en/of lettertype geven.
Met Mindjet kunt u de huisstijl van uw onderneming aan documenten toevoegen.
Mindjet (sinds 1998)
- Real-time update van documenten, voortgang en plannen (incl. opmerkingen van deelnemers).
- Mogelijkheid om eigen takenbalk aan te maken.
- Hyperlinks in mappen/deelonderwerpen.
- Toevoegen numerieke waarden en formules aan (deel)onderwerpen.
- One-Touch filtering: gebruiksvriendelijke manier van informatie sorteren. Dankzij de Marker Index kunt u navigeren door prioriteiten en opdrachten. Wordt automatisch ververst bij elke nieuwe toevoeging.
- Naadloze integratie met Microsoft Office.
- Exporteren in Microsoft Word, Excel en PowerPoint, PDF, ZIP-bestanden en foto-bestanden.
- Importeren vanuit Microsoft Word en tekstbestanden.
Praktijkvoorbeeld
Peter Kurstjens is een van de partners van NIPPUR – business intelligence consultants. NIPPUR maakt rapportages voor klanten als Damen Shipyards, DSM en Eneco. Het bedrijf telt 18 personeelsleden en iedere medewerker krijgt een licentie om te werken met Mindjet, omdat NIPPUR het programma intern veel gebruikt.Kurstjens: “Wij gebruiken het ter ondersteuning van vergaderingen, maar ook bij klantsessies. De maandelijkse nieuwsbrief wordt ook met behulp van Mindjet samengesteld en wij gebruiken het voor presentaties. Daarnaast gebruik ik het persoonlijk om te brainstormen, nieuwe ideeën uitwerken.” Kurstjens is vooral te spreken over de mogelijkheid om er professionele documenten mee te produceren. Het grote voordeel ten opzichte van een ‘gewone’ tekstverwerker is, volgens Kurstjens, dat het vooral minder tijd kost bij het redigeren. “Bovendien heb je bij Word al gauw moeite om het overzicht te behouden.” |
We hebben zojuist weer een training over de vele extra mogelijkheden van het laatste Mindjet release bij Nippur gegeven.
Wil je ook weer helemaal -bijgepraat- worden? Klik dan hier: http://shop.drielingh.nl/mindmanager/training/p-1/Opfrisworkshop.html