Ivy Lee Productiviteitsmethode
Hoe Jij meer gedaan krijgt in minder tijd!
De productiviteitsmethode van Ivy Lee is een geweldige manier om meer gedaan te krijgen in minder tijd. Ikzelf gebruik elke dag een variant van deze productiviteitsmethode om me te helpen mijn doelen te bereiken en gefocust te blijven!
Het zal je helpen om de belangrijkste dingen eerst gedaan te krijgen, en de minder belangrijke dingen voor later te laten. Het is écht een geweldige manier om jouw doelen te bereiken en belangrijke zaken eerst te prioriteren!
Waarom werkt de Ivy Lee Productiviteitsmethode?
Soms is het eenvoudig: Hoe simpeler, hoe beter! Als je een te complexe manier volgt om je werk gedaan te krijgen of een super vervelende manier om prioriteiten te stellen en dingen te organiseren, is de kans groot dat je er na een tijdje mee stopt.
Zo heb ik de neiging om te wisselen tussen een paar verschillende methoden om mijn werk te organiseren als ik me verveel, omdat herhaling na verloop van tijd saai kan worden!
Dat is dus een van de redenen waarom deze methode zo goed werkt. Eenvoudig elke dag te repliceren en er is niet veel denkwerk of installatie voor nodig! Hierdoor heb je meer tijd om daadwerkelijk aan de dingen op je lijst te werken, en verspilt minder tijd om de lijst samen te stellen!
Wat je moet doen voordat je met de Ivy Lee Productiviteitsmethode begint
Voordat we echter ingaan op het gebruik van de Ivy Lee Productiviteitsmethode, zijn er een paar dingen die je moet regelen om deze methode echt op de best mogelijke manier voor je te laten werken.
Houd eerst jouw hoofddoel voor ogen
In deze blogpost zullen we het hebben over hoe je eigenlijk minidoelen voor je dag moet stellen. Maar als je niet weet waar die dagelijkse doelen je naartoe leiden, heeft het eigenlijk geen zin om ze überhaupt te stellen!
Wat je dus eerst wilt doen, is nadenken over waar jij daadwerkelijk naartoe wilt met jouw bedrijf.
Wat zijn je langetermijndoelen?
Het geheim van succes in je bedrijf en het verwezenlijken van je dromen is om daadwerkelijk te weten waar je heen gaat in het proces. Anders zou al je werk voor niets kunnen zijn!
Schrijf dus een paar hoofddoelen voor je bedrijf op en werk vervolgens van achter naar voren om erachter te komen hoe je dat wilt bereiken. Het is eigenlijk een businessplan voor jezelf, zodat je weet waar je naartoe gaat, en vervolgens maak je een routekaart om daar te komen.
Het kan in de loop van de tijd veranderen, maar het is altijd een goed begin om een hoofddoel voor ogen te hebben.
Misschien wil je een bepaald bedrag verdienen of een bepaald aantal blogposts laten schrijven. Misschien weet je dat je binnenkort een product op de markt wilt brengen.
Zodra het hoofddoel is gedefinieerd, kun je het vervolgens opsplitsen.
Hoe ben je van plan geld te verdienen? Hoeveel blogposts zou je per maand moeten schrijven om je doel te bereiken? Als je een product op de markt wilt brengen, waar moet je dan elke dag aan werken om het klaar te krijgen op de door jou vastgestelde tijd?
Dit zijn de dingen achter de schermen die je had moeten bedenken om de Ivy Lee Productiviteitsmethode het beste voor jou te laten werken!
KLIK op de link hieronder om de Published versie van deze blog te bekijken.
https://share.mindmanager.com/#publish/AALzV_OwlhltYE_00x3Z1CsH0gF2zlNkpISpq4WN
Stap 1: Kies 6 hoofdtaken voor de dag
Laten we het nu hebben over de daadwerkelijke stappen naar de Ivy Lee Productiviteitsmethode. Met deze methode wil je beginnen met het instellen van zes taken die je die dag moet voltooien, en niet meer dan dat.
Ik heb de mijne teruggebracht tot de drie belangrijkste taken die ik elke dag voor mijn bedrijf wil uitvoeren.
En bij die taken kunnen nog meer dingen horen. Een van mijn taken zou bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘Een video uploaden naar YouTube’.
Maar om een video te uploaden, moet ik mogelijk de bewerking voltooien, aan de thumbnail werken, deze uploaden, de beschrijving en de dingen achter de schermen invullen en deze vervolgens plannen.
Dit is uiteraard meer dan alleen het uploaden van een video, maar ik hoef ze niet allemaal op te schrijven om ze te onthouden. Ik weet gewoon wat ‘een YouTube-video uploaden’ betekent.
Dus ik beschouw deze minder als ‘taken’ en meer als ‘minidoelen’. Want als je het hoofddoel voor je bedrijf stelt, kan dit zijn: ‘Deze maand € 1.000 verdienen’.
Er is uiteraard veel dat in de richting van dat doel gaat, en je moet het allemaal uitzoeken. Maar de samenvatting van het doel is: “Verdien $ 1.000.” Dat is het eindresultaat.
Kies dus niet meer dan zes taken die je vandaag moet voltooien en schrijf ze op een plek waar je ze tegenkomt. Persoonlijk bewaar ik de mijne op een whiteboard dat aan mijn muur hangt.
Stap 2: Zet deze taken op volgorde van meest belangrijk naar minst belangrijk
Vervolgens moet je deze taken prioriteren van meest naar minst belangrijk. Uiteraard moeten de belangrijkste eerst worden gedaan.
Ik heb soms problemen met het prioriteren van taken en het uitzoeken waar ik moet beginnen, vooral als ik er heel veel heb en me onder druk gezet voel.
Daarom is het een goed idee om een plan te hebben en alleen zoveel taken op te schrijven als je die dag aankunt (d.w.z. zes of minder).
Je kunt op één dag maar een bepaalde hoeveelheid gedaan krijgen voor je bedrijf, en ik weet zeker dat je ook andere dingen zonder je computer zou willen doen. Maak jezelf dus niet druk!
Denk na over wat belangrijker is: welke heeft een vroegere deadline, zal je geld opleveren of jouw bedrijf het beste naar een hoger niveau tillen!
Stap 3: Blijf gefocussed en voorkom dat je meer dingen tegelijk doet
Wanneer je van plan bent om aan het werk te gaan, zorg er dan voor dat je de taak bovenaan je lijst neemt en je je daarop concentreert totdat het klaar is. Of op zijn minst tot een plek waar je tevreden genoeg bent om te stoppen.
De sleutel hier is dat je multitasking wilt vermijden. Sommige mensen denken dat ze hierdoor productiever worden of dat je meer gedaan krijgt in minder tijd. Voor bepaalde mensen kan dat waar zijn, maar de kans is vrijwel zeker dat dit helemaal niet waar is.
Het lijkt logisch dat als je meer dan één ding tegelijk doet, dingen sneller gedaan worden, maar het zal evenveel tijd kosten, of in sommige gevallen zelfs langer.
Je hersenen zijn niet bedacht om zich op twee belangrijke taken tegelijk zouden concentreren. Het is alsof je een gesprek probeert te voeren terwijl je een boek leest. Je kunt dat niet erg effectief doen.
Je brein zou zich moeten concentreren op het gesprek OF op het boek; het kan niet allebei. Je zou het kunnen proberen, maar de kans is groot dat je een deel van het gesprek niet hoort, of dat je niet begrijpt wat er in het boek gebeurt.
Hetzelfde geldt voor je bedrijf.
Het zou hetzelfde zijn als wanneer ik tegelijkertijd deze blogpost zou schrijven en een video zou bewerken. Ik moest elke taak onderbreken, opnieuw lezen of opnieuw bekijken wat ik net aan het bewerken was om mijn geheugen op te frissen, en dan doorgaan met bewerken om te schrijven.
Je brein is een soort machine. Als je heen en weer schakelt tussen het een en het ander, hebben je hersenen tijd nodig om zich opnieuw te concentreren op de taak die voorhanden is, om te schakelen en zich vervolgens weer op de andere taak te concentreren.
Opnieuw en opnieuw.
Dat kost niet alleen tijd, maar het veroorzaakt ook veel meer mentale hersenkracht dan wanneer je je op één taak zou concentreren voordat je aan een andere taak begint.
Onderschat dus de kracht van focus niet!
Stap 4: Stap over op de volgende taak
Als je klaar bent met de ene taak, ga je verder met de volgende. Ik weet het, dat is een heel revolutionair plan, toch?!
Natuurlijk hoef je niet altijd elke taak volledig af te ronden. Ik kan een pauze nemen en het bewerken even achterwege te laten en even verder gaan met iets anders om mijn hersenen een pauze te geven. Maar ik ben niet van plan om elke paar minuten tussen taken te wisselen!
Soms bewerk ik een video of een blogpost gedurende een paar dagen. En als je je voorbereidt op een grotere taak, zoals het maken van een product, wil je het product misschien niet in één dag afmaken.
Je zult waarschijnlijk nog steeds andere dingen op de dag willen doen, dus zodra je een stoppunt hebt bereikt (of als de taak klein genoeg is om in één keer te voltooien), ga dan door naar de volgende taak!
Stap 5: Verplaats taken die nog niet af zijn naar de volgende werkdag
Als je iets op je lijst niet hebt afgemaakt, verplaats het dan naar de top van de lijst voor de volgende dag. Dit wordt het belangrijkste dat je de volgende dag moet doen.
Dit zal je helpen om je to-do lijst voor de volgende dag op te stellen, en je begint de dag met minder nadenken! Wanneer je jouw dag afsluit met een plan voor morgen, kun je de dag gemakkelijker beginnen.
Soms is het maken van een plan en ermee beginnen het moeilijkste om te doen. Deze methode neemt het moeilijke deel weg. Als je ’s ochtends probeert je to-do-lijst op te stellen, kan dit een beetje lastig en overweldigend zijn als het voelt alsof er zoveel te doen is.
De laatste stap is herhalen!