De temperatuur van jouw bedrijf meten
De start van een nieuw boekjaar is in aantocht en er is geen beter moment voor bedrijven om hun eigen temperatuur op te nemen, eventuele problemen te diagnosticeren en te behandelen. Het lijkt bijna op het zakelijke equivalent van de goede voornemens met nieuwjaar, maar in plaats van te beloven drie keer per week naar de sportschool te gaan, beloof je dat je het bedrijf met dubbele cijfers zult laten groeien of het personeelsverloop met 10 procent zult verminderen.
Diagnose van eventuele problemen
Hoe kom je tot de kern van je bedrijfsproblemen?
De eerste en meest voor de hand liggende stap is om met mensen te praten. Als personeelsleden er niet zeker van zijn dat ze hun mening face-to-face kunnen uiten, begin dan misschien met zoiets eenvoudigs als een suggestie- en vragenbox. Het is een gemakkelijke manier om uw team zich sterker te laten voelen. Het is ook de moeite waard om te bedenken dat verschillende afdelingen mogelijk meer te lijden hebben dan andere, en met heel specifieke problemen.
Welk deel heeft de meeste pijn?
We hebben werknemers uit een groot aantal sectoren en afdelingen ondervraagd, waaronder IT, R&D, financiën, verkoop en marketing, reclame en communicatie. De resultaten brachten interessante sectorspecifieke inzichten en vraagstukken aan het licht, die wellicht kunnen helpen licht te werpen op jouw eigen organisatie.
- “Bedrijfscommunicatie is niet duidelijk genoeg” volgens de marketing-, reclame- en communicatieteams (50%), IT- (25%) en verkoopteams (17%). Managers op deze afdelingen zijn er ook niet zeker van dat hun personeel begrijpt wat hun teamdoelen zijn.
- “Er is een gebrek aan ondersteuning door leidinggevenden”, betoogt ongeveer een kwart van de productie- (31%), IT- (26%), marketing/reclame/communicatie- (25%) en verkoopmedewerkers (23%).
- “Mijn harde werk en bijdrage aan het bedrijf worden niet erkend” door bazen, zegt een derde van de productie- (32%), juridische (30%) en IT-teams (29%).
- “We maken gebruik van inefficiënte werkmethoden en communicatie”, aldus productie- (32%) en marketing-/reclame-/communicatieteams (23%), die ook inefficiënt projectmanagement als een probleem noemen.
- “Ik heb te veel werk en niet genoeg tijd” is een kreet van alle afdelingen, hoewelR&D-teams (43%) en marketing-/reclame-/communicatieteams (35%) het meest getroffen lijken te worden.
Het juiste medicijn voorschrijven
Als je een beter idee hebt van wat jouw teams zou kunnen helpen, kun je met hen gaan samenwerken om een oplossing te vinden. Goede communicatie is van vitaal belang en zonder communicatie kunnen zaken heel snel uit elkaar vallen. Teams moeten er een prioriteit van maken om regelmatig bijeen te komen en vaak feedback te geven. Het gebruik van tools zoals MindManager kan helpen bij communicatie op afstand en het faciliteren van een omgeving voor feedback, waar iedereen, ongeacht tijd of locatie, mee kan communiceren.
Ondersteuning van management en goed leiderschap zijn ook erg belangrijk. Een goede leider moet teamleden motiveren en coachen, waardoor vertrouwen ontstaat in hun management van het project; net als ervoor zorgen dat je teams zich niet overweldigd voelen. Als mensen moeite hebben om alles gedaan te krijgen, kun je misschien om extra stagiaires vragen om wat extra handen aan dek te bieden. Zelfs kleine, kosteneffectieve stappen als deze zullen een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid en het welzijn van jouw bedrijf.