Waarom
Waarom zou je een software tool willen gebruiken om personeelswaarderingen -beoordelingen te schrijven?
Afdelingen personeelszaken hebben lang gezocht naar een hulpmiddel zoals Personeelsgesprek.nl om de problemen die ze elke keer hebben met de voorbereiding van waarderingen, beoordelingen, functioneringsgesprekken, 360-graden feedback en SMART afspraken.
De beoordelingen zijn te laat, of niet compleet, bevatten inconsistente informatie en zijn soms in juridische zin onjuist geformuleerd. Een gesprek dat is gebaseerd op dit soort beoordelingen helpt niet bij het verbeteren van de motivatie van de medewerkers.
Personeelsgesprek.nl is ontworpen om de managers te helpen hun beoordelingen beter en grondiger te schrijven, ze op tijd in te leveren, en kostbare disputen te voorkomen. Het voordeel voor de manager is, ook dat de beoordelingen veel sneller zijn afgerond. Daardoor kunnen managers meer tijd besteden aan andere belangrijkere zaken, zoals het dagelijks management van de mensen, projecten en bedrijfsdoelstellingen. Als dit effectief gebeurt, worden eindejaar, of tussentijdse beoordelingen een plezierige activiteit voor alle betrokkenen.
Zelfs organisaties waar de beoordelingen zelden te laat zijn, of waar de inhoud over het algemeen uitstekend is, hebben voordeel van het gebruik van Personeelsgesprek.nl. Het laat de hele gesprekscyclus efficiënter en consistenter verlopen. Het dient daarnaast als een geautomatiseerde centrale informatiebron met beoordelingsinformatie.
Waar Personeelsgesprek.nl wordt toegepast, leidt dit tot betere benutting van de capaciteiten gedurende het gehele jaar en groter succes bij het halen van de afdelings- of bedrijfsdoelen.
Personeelsgesprek.nl biedt de afdeling Personeel en Organisatie ook nog eens alle mogelijke inzicht in persoonlijke groei mogelijkheden en vergelijkingsmateriaal.
Is HRM-Reviews hetzelfde als Personeelsgesprek.nl?
Inderdaad, met beide namen benoemen we verschillende versies van hetzelfde product. De naam HRM-Reviews werd gebruikt toen we de software nog vooral in Client-Server configuraties leverden. Sinds we volledig overgegaan zijn naar “de cloud” gebruiken we eigenlijk altijd Personeelsgesprek.nl. Handig toch?
Hoe helpt Personeelsgesprek.nl de gespreksprocessen verbeteren?
Personeelsgesprek.nl stimuleert een stap voor stap aanpak en levert inhoudelijk goede teksten, dat stroomlijnt en versnelt het hele proces van beoordelen. Omdat ook verbeterplannen worden ingevoerd, is iedereen zich steeds bewust van de gestelde doelen. Personeelsgesprek.nl signaleert ook wanneer de volgende beoordeling is afgesproken, zodat niemand kan worden vergeten. De keuze uit zeer veel beoordelingscriteria zorgt er voor dat managers een volledig beeld over de kwaliteiten van de medewerkers kunnen geven in correcte professionele teksten.
Hoeveel tijd bespaar je nu echt met Personeelsgesprek.nl ?
De meeste managers en personeelsfunctionarissen zeggen dat het hen drie tot vier uur kost om een goede beoordeling te maken. Managers die Personeelsgesprek.nl gebruiken, zeggen dat het hen een kwartiertje kost om een gedegen beoordeling te maken en dat die vaak beter is dan vroeger. Voor veel van de Personeelsgesprek.nl gebruikers is die tijdwinst op zich al voldoende reden om Personeelsgesprek.nl in te voeren. Andere gebruikers vinden de aanvullende voordelen zoals consistency, eenduidigheid, vergelijkbaarheid en juridisch correct, net zo waardevol.
Is het moeilijk om Personeelsgesprek.nl te leren gebruiken?
Absoluut niet. Personeelsgesprek.nl is ontworpen met gebruikersgemak als uitgangspunt. Het product is en wordt voortdurend door ervaren managers getest op bruikbaarheid en gebruiksgemak. Veel nieuwe mogelijkheden en verbeteringen zijn het directe gevolg van daaruit verkregen suggesties. Het is dan ook niet nodig om dikke handboeken te lezen en zelfs als managers Reviews maar eens per jaar gebruiken, blijkt de herleertijd vrijwel nihil.
Helpt Personeelsgesprek.nl echt bij het schrijven van de beoordeling?
Ja. Personeelsgesprek.nl levert direct voorbeeld teksten aan de hand van de waardering die de manager geeft in tientallen criteria. De teksten zijn geschreven door ervaren personeelsmanagers en reflecteren op correcte wijze de waardering. Ze houden zelfs rekening met de waardering van andere verwante aspecten in dezelfde categorie.
Er zijn managers die deze teksten gebruiken als een idee-generator, iets dat hen stimuleert na te denken over het functioneren van een medewerker op een bepaald gebied, zodat ze hun eigen teksten kunnen maken. Andere managers vinden dat de tekstvoorstellen zo dicht bij hun eigen schrijfstijl liggen, dat ze slechts hier en daar nog wat voorbeelden uit de in Personeelsgesprek.nl bewaarde gespreksnotities toevoegen.
Hoe helpt Personeelsgesprek.nl juridische problemen voorkomen, gezien de steeds grotere druk op correcte behandeling en de mondigheid van de betrokken medewerkers?
Doordat de aangeboden beoordelingsteksten tevoren zijn gecontroleerd op correct woordgebruik, worden de meeste problemen voorkomen. Indien een manager achteraf eigen teksten tussenvoegt is het verstandig deze toch nog te toetsen op ongewenste aspecten als discriminatie, etnische achtergrond, het gebruik van dubbelzinnige termen en dergelijke.
Welke soorten organisaties gebruiken Personeelsgesprek.nl? Hoe groot zijn zij?
Personeelsgesprek.nl is een waardevol gereedschap voor organisaties van vrijwel iedere omvang en ieder management niveau.
Maar onze focus is het MKB, of misschien moeten we zeggen: Organisaties met tussen de 3 en 500 medewerkers. De grotere organisaties gebruiken Personeelsgesprek.nl omdat het de vergelijkbaarheid van beoordelingen verhoogt. Kleinere organisaties ervaren een fikse stap vooruit in de verbetering van de beoordelingskwaliteit en het gemak bij het onderhouden van de dossiers.
Zijn er nog meer handige managers tools beschikbaar?
Drielingh biedt een scala aan assessment tools die allen bijdragen aan het invullen en realiseren van persoonlijke ontwikkelplannen en organisatiedoelen. En daarnaast koppelen we met een heleboel handige tools en app’s van anderen, zodat je steeds de beste ondersteuning hebt.
Wat wordt er uitgewisseld met die andere HRM toepassingen?
Meestal begint het met het importeren van de naam van de medewerker en eventueel het email adres dat wordt gebruikt om voor bepaalde functies te kunnen inloggen.
En vanuit Personeelsgesprek.nl wordt het verslag van het gesprek (al dan niet door de software gegenereerd, overgedragen naar het centrale personeelsdossier (als dat er is) Het blijft natuurlijk ook beschikbaar binnen Personeelsgesprek.nl als bron voor volgende gesprekken.
Verder kunnen afspraken in agenda’s worden geplaatst en de status weer worden teruggemeld.
Uiteraard zijn er bij de verschillende koppelingen met diverse HRM systemen nog meer informatiedelen die worden uitgewisseld.