Organisaties zijn nog niet bezig met de vaardigheden en competenties waarover medewerkers in 2020 moeten beschikken. Welke vaardigheden zijn dat en waar moeten organisaties over na gaan denken?
Het beheersen van talen en analytisch denken blijven natuurlijk belangrijk. Maar in 2020 zijn er andere, aanvullende competenties nodig om in wereldwijd verbonden, door computers aangedreven organisaties, bemand door langer levende en werkende medewerkers, te kunnen functioneren.
De ontwikkelingen
Volgens China Gorman (HR-professional) houden we ons te veel bezig met de competenties die jonge professionals nu niet bezitten terwijl we juist meer vooruit moeten kijken en rekening zouden moeten houden met de volgende ontwikkelingen:
- Mensen leven langer en werken langer door.
- Slimme machines nemen eenvoudige, repetitieve taken over.
- Data veranderen de wijze waarop beslissingen worden genomen.
- We communiceren niet alleen meer met tekst.
- Organisatiestructuren en gedragingen veranderen onder invloed van sociale technologie.
- Er moet voortdurend geïnnoveerd worden.
- Op de werkvloer moet rekening gehouden worden met culturele verschillen en diversiteit.