Waarom zou je betalen voor kennis?

Waarom zou je betalen voor kennis in dit tijdperk van kennisovervloed via Google en Sociale Media? En waarom is de prijs van “dezelfde” kennis anders bij verschillende aanbieders? Hele legitieme vragen die gesteld kunnen worden aan een kennisaanbieder. En de antwoorden zijn niet zo simpel als de vragen, helaas. In deze blog zullen we proberen antwoorden te geven op de vragen vanuit ons gezichtspunt en ervaring.  
 

Waarom zou je betalen voor overal aanwezige gratis kennis? 

Dat is een goede vraag. Een behoorlijk deel van de kennis maar ook vaardigheden waar je bij verschillende kennisaanbieders (ook bij ons) voor betaalt, kan je kosteloos vinden op het internet. Om deze gratis kennis te vinden moet je natuurlijk handig zijn met het internet (waaronder Sociale Media). Daarbij heb je een handicap als je niet enige kennis hebt van het Engels. Verder moet je tijd hebben, heeeel veeeel tijd om onderzoek te doen naar de herkomst van de informatie. Want niet alles is correct of betrouwbaar. Tot slot moet je weten wat je wilt weten. Met een vaag idee van wat je wilt weten zal het nog langer duren om de juiste informatie te vinden. Goed zoeken via Google is een kunst op zich. 

Gratis kennis bestaat niet 

Kennis via internet wordt steeds minder gratis. Alles heeft een “prijskaartje”. Voor deze “gratis” informatie betaal je heel veel tijd. Tijd waarin je een salaris kon verdienen of andere belangrijke zaken kon doen. 
Want: “time is money” en “Tijd kun je niet in de koelkast leggen om later een keertje te gebruiken”.

In de prijs die een kennisaanbieder vraagt, zit naast het product/dienst de kosten voor jarenlange onderzoek naar die “gratis” kennis. En natuurlijk de opleiding, praktijkervaring en expertise van de aanbieder. In plaats van je tijd te besteden aan het bij elkaar sprokkelen van informatie via internet, kun je de juiste kennis, beproefd en begeleid binnen korte tijd omzetten in voor jou relevante resultaten. 

Waarom heeft “dezelfde” informatie niet overal dezelfde prijs? 

Daar is niet een makkelijk antwoord op te geven. Want wat is “hetzelfde”? Wat aan de buitenkant hetzelfde lijkt, is vaak inhoudelijk heel verschillend. Het is aan jou de taak om je te verdiepen in het aanbod dat wordt gedaan. Wanneer je verder kijkt zal je zien dat er altijd verschillen zijn.  

Een simpel voorbeeld: je wilt rijles nemen. Er zijn genoeg rijscholen die rijlessen aanbieden tegen verschillende prijzen. Wanneer je verder kijkt zullen er zaken zijn die je opvallen: de ene heeft al 15 jaar ervaring een ander heeft een apart diploma of kennis op het gebied van faalangst en weer een andere staat bekend om een bepaalde methode. Het resultaat is allemaal hetzelfde: dat je je rijbewijs haalt. Maar jouw route daar naartoe kan anders zijn dan bij een ander persoon. Heb je faalangst, dan is het aan te raden om naar diegene te gaan die daar kennis van heeft om een betere slaagkans te hebben. Deze principes gelden ook bij andere aanbieders van kennis/vaardigheden. Vaak geldt dat je voor iets extra’s ook een andere (hogere) prijs betaalt.  Bovendien ga je tegenwoordig het liefste naar een specialist. 

Hoe zit dat dan bij ons? 

Al het bovenstaande geldt ook voor ons als aanbieder van On- en Offline trainingen. Waarom zou je dan voor ons kiezen en onze prijs voor kennis accepteren? In het kort komt het hier op neer: Wij helpen elke ambitieuze professionals (trainer/ consultant/ bedrijfscoach of andere kenniswerker) zoals jij, die nog meer met MindManager wil bereiken. En waarom we dat niet altijd gratis kunnen doen heb je waarschijnlijk wel begrepen.